söndag 5 april 2009

Solen kom fram..

Efter några dagars vårsol har jag förstått hur efterlängtade dessa D-vitamingenererande strålar varit. Jag börjar funderar på om det är den stigande åldern som gjort att humöret varit i bottenläge när man varje dag tvingats stå ut med de olika dystra grå nyanserna som himlen erbjudit mänskligheten senaste halvåret.

Snälla, snälla, snälla.....bort med alla lågtflygande gråa trista regnmoln och fram med en krispig blå himmel där solen kan breda ut sina vingar av ljus och värme. För första gången som jag kan minnas har jag en "riktig" längtan efter sol, ljus och värme. Nu har vi kommit 5 dagar in i april och årets bästa period ligger framför oss. Efter några år av väder som inte ens varit glädjande för våra bönder kan man hjälplös bara sitta och hoppas, hoppas, hoppas att vi får en sommar med varma soliga dagar och sommarkvällar där man kan sitta ute länge utan att behöva fyra på sin gasolvärmare eller sitta invirad i fleecefiltar.

Idag invigde vi altanen med frukost i morgonsolen. Jätteskönt! Tyvärr avbröts vi av att moln drog in och den värmande solen förbyttes i kylig snålblåst. Jag hade precis riggat kaffet och Sydsvenskans sportsidor när jag tvingades ge upp och gå in. Hav förtröstan!

Dagens plan med en strandpromenad förbyttes i röjning av förrådet - inget ont som inte har något gott med sig. Nu kan jag passa på att bocka av ännu ett dåligt samvete.

"Problemet är att om man inte riskerar någonting riskerar man ännu mer." - Erica Jong

//H

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar