måndag 6 april 2009

Förläng helgen - bli osvensk!

Nu skall jag "komma ut ur garderoben". Jag dricker vin mitt i veckan! Sådär, nu var det gjort!!

Förfärligt, osvenskt och klart emot Socialstyrelsens rekommendationer. Jag får en känsla av att det i Sverige är helt korrekt att hälla i sig 7-8 Vodkagroggar på både fredag och lördag - MEN skulle man ta ett glas vin mitt i veckan (då räknar jag inte semesterveckor, för då är det ju givetvis helt okej...) då börjar alla röda lampor att lysa. Folk man träffar höjer rejält på ögonbrynen om man nämner det onämnbara - "dricker Ni verkligen vin mitt i veckan????".
Ja, ja! Jag tror dock att summan av lasterna är konstant, trots den underliggande svenska dubbelmoralen.

Varför dricker man då vin mitt i veckan? Två orsaker - antingen är man beroende eller tycker man att det är gott! Eller både och...

För min egen del, lägger vi ner mycket kärlek och ambition på matlagning och i vissa lägen KRÄVER detta ett glas vin. Man kan vara utan vin men det är som att ta bort spetsen på helheten. Jag och Lotta har med åren förlängt helgen genom att ta "lill-fredag" på onsdag eller torsdag. God mat, gott vin och lite inramning av kvällen. Man behöver ju inte förbruka hela flaskan utan ett-två glas vin räcker. Veckan blir otoligt mycket mer behaglig och dessutom mentalt kortare. Ett enkelt sätt att göra vardagen lite mer glamorös och njutbar.

Simplex sigillum verum - enkelhet betyder sanning!

//H

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar