tisdag 7 april 2009

Killar i tajts rakar sig i skrevet

Jag lider inte av någon allvarlig släng av homofobi men när man ser en kille i tajts kan man inte låta bli att få dramatiska bilder i huvudet. Som gammal idrottsman har jag mest slagit ut tänder på folk glidandes omkring på skridskor. Tyvärr tar en hockeykarriär slut innan 30-strecket pga att man inte klarar av tempot på de ungtuppar som kommer från juniorleden och har proffskontrakt tatuerat i pannan. När jag växte upp blev man lycklig om man fick en gratis läsk efter matchen - idag har 18-åringar löner på 100.000 kr/månaden redan i allsvenskans mittskikt. Sjukt!!
Nåja, efter 15 års uppehåll från rinkbandyn och några ströträningar på lokala gymmet visade vågen på 107 kg och livremmen hade krympt i garderoben. Golf som är såååååå himla populärt bland medelålders personer, känns inte som en idrott där man skapar kondition och kropp. Vad kan man då göra efter 40-strecket passerats?

Min gode vän Tomas som är en träningsatlet har under många år jagat mig med att jag skulle börja cykla. Det verkar ju lika roligt som att sitta och titta på när färg torkar OCH dessutom har man tajts - uteslutet!! Fjollsport. Inga tacklingar! Han sitter dessutom i timmar framför TVn mitt i sommaren och tittar på Tour de France - obegripligt.

I augusti 2007 skulle det inhandlas en ny cykel till äldsta dottern inför skolstarten. Lokala cykelbutiken i Höllviken fick besök. Välsorterat och brett sortiment. Cyklar för barn, vuxna, tävlingsändamål, skogen och massor med tillbehör. Faen vad mycket fräcka prylar det fanns. Design och kolfiber. Årsmodeller som byter färg och form varje år. Hmmm!

Efter att ha valt ut en röd damcykel till dottern (hur kan en cykel kosta 5,750 kr????), fastnade jag i avdelningen för racercyklar. De hängde från taket i krokar. Olika färger och modeller. En svart/orange Crescent med aluminiumram och kolfibergafflar hängde längst ut. Snygg, rentav ganska tuff!! Halva priset på 2007 års modeller. Sugen! Kanske inte direkt på att cykla men på att köpa denna ultimata designprodukt i aluminiun och karbon. Enligt cykelhandlaren var utrustningen på cykeln i toppklass. Ja, man vill ju bara ha det bästa och har cykelhandlaren sagt det, så är det nog så.

Spontanköp. Alla tillbehör fick jag köpa i ett paket med hög rabatt. Hjälm i snygga färger (jag som tycker att killar i cykelhjälm är likställda med riksantikvarien i Lasse Åbergs golffilm), cykelskor i silver som inte går att gå med, fingerlösa handskar, tajts med hängslen, puls- och hastighetsmätare osv. 12.500 kr, som hittat. In med allt i bilen och hem snabbt!

Framför spegeln fick jag mina fördomar bekräftade - killar skall inte ha tajts, i alla fall inte om man har mer än 5 kilos övervikt. Att man sedan ser ut som en Björksopp i huvudet med hjälmen på avhjälptes lite när de nya svarta Oakley-brillorna kom på plats. Redo! Hoppas att ingen ser mig. Speciellt inte i profil.
En viss oro spred sig i kroppen när jag fick klart för mig att skorna klickar fast i pedalerna (OBS! det heter inte trampor!!!!!) och kan endast lösgöras med en vridning utåt. Några test av pedalklicken och sedan iväg!

Har svårt att i text beskriva den känsla man fick av att i 30 km/tim glida fram i kvällsolen med någorlunda bibehållen andningfrekvens. Glida, trampa på, rulla nerför, vinddraget, underbart.

Två år senare cyklar jag minst 3 dagar i veckan både landsväg och MTB. Jag är verkligen fast. Kan dessutom tänka mig att uppgradera min landsvägscykel till en helkarbon á 40.000 kr - billigt! Cykelsporten är ett eldorado för alla som är barnsligt förtjusta i prylar. Oändligt!!

Jag skall dessutom berätta en hemlighet - jag rakar mig inte bara på hakan längre! :-)

"Evigheten varar länge, särskilt mot slutet." - Woody Allen

/Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar