tisdag 7 april 2009

Livets bildarkiv - spara på nuet



Tänk om man kunde ta bilder av nuet till livets eviga arkiv. Efter stora händelser fastnar ofta vissa bilder extra starkt. Jag har precis åkt Vasaloppet och efter en månad kan jag konstatera att det endast fastnat några fragment av loppet i minnet. Märkligt. Vad är det som gör att vissa bilder bara fastnar?

Jag har en liten svart bok som jag brukar stoppa tiden med. En kopp kaffe, ett café på Manhattan, mitt i världens centrum. Några små kommentarer om stället, maten, känslan. Minnet kan i efterhand återskapa bilden med enkla anteckningar. Vad är en resa utan minnen? En resa är minnen! Man sitter i efterhand och sorterar ut det som satt spår och givit de starkaste intrycken. Jag har en förmåga att bara komma ihåg vilka restauranger vi besökt och hur maten och vinet smakade. Tack vare min svarta lilla bok och ett ihärdigt avtryckarfinger på kameran kan jag få mer heltäckande bild av resan.

Dock!

Bilder i ögonblick då man tar tillvara stunden är lika mycket värda! Jag har sedan min yogakarriär inleddes utvecklat en helt ny egenskap. Ta tillvara nuet. Nuet. Nuet är nu!
Tänk på hur jag mår nu, känner nu! Inte igår inte imorgon - NU.

Jag sitter nu i sommarstugan. Brasan brinner, ett glas rött vin, barnen har precis somnat i soffan, Timbuktu spelar "För länge sen" i mina lurar (snälla lyssna på den!!), kaffet är precis klart i bryggaren, laptopen lyser med sitt ensamma sken i mörkret vid köksbordet. Känskan som jag får är NU. Skön känsla! Jag vill förmedla.

Jag har tyvärr levt för mycket i framtiden. Planerat. Fokuserat på framtiden. Lagt på lager. Sparat för otider. Har tidigare aldrig förstått Lottas kommentarer om att vara spontan, släppa kontrollen, alla listorna för att inte glömma..... Jag har varit bäst på att komma ihåg minnen av det som varit och att sätta upp bilder på det som skall komma. Jag har glömt att jag är och det jag har.

Att blogga är en nymodighet men samtidigt bara ett modernt sätt att skriva dagbok där ens exhibitionistiska läggning får sin tillfredställelse. Någon annan kan oxå läsa vad du skriver i realtid. Att blogga är ett sätt för mig att fånga nuet. Vad tänker jag nu! Vad vill jag uttrycka nu! Skillnaden mot kommentarerna i min lilla svarta bok ligger i att jag kan få en kommentar, kritik eller medhåll. Jag tänker på spåket, formuleringarna, skärpan. I sin helhet ger det mig en tydligare bild av nuet. Eftersom jag tvingas skriva på ett tydligare sätt för eventuellt någon annan blir mitt uttryck lite tydligare för mig själv.

Musiken har övergått i Ginuwine med "Tell me do U wanna", najjs. Barnen snarkar, brasan har övergått i glöd, vinglaset är tomt och kaffet har kallnat. Dags att avrunda. Imorgon kommer det mer av nu!

"Hur kan en trollslända, som endast lever om sommaren, veta något om vintern?" - Zhuan Zi
/Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar