torsdag 16 april 2009

Tryggheten och odjuret

"Vi vill att våra anställda har en karriär hos oss som både är tillfredsställande och lukrativ!"

Så skriver Sony/// på sin hemsida. Idag är det fredagen 17 april och det är ganska exakt 5 år sedan som Sony/// på allvar fick fart på sin affär. Till en början var det tekniska innovationer och sunt förnuft som styrde utvecklingen men de senaste 3 åren har man utsiktslöst sökt efter en vinnande väg och samtidigt rekryterat personal hej vilt från bl a konsultbolagen i regionen. Man lockar med utlandskarriärer, höga ersättningar och trygghet. Lönerna i regionen har trissats upp radikalt. I samband med att Sony/// misslyckats har man genomfört tafatta försök att reda upp situationen genom akuta prissänkningar som i kombination med lönerusningarna skapat en ohållbar situation för regionens underleverantörer.

Nu har man gått in i väggen! Ett resultat under Q1 2009 visar på en förlust på närmare 3,8 mdr. Vilka långtgående konsekvenser som detta får är oklart men en sak är klar - uppsägningar! Man meddelar att 2000 personer tvingas lämna bolaget.

Så sent som i förra veckan rekryterade Sony/// konsulter med höga lönepåslag och bilden av trygghet och långsiktighet. Hur kan man som konsult gå på den retoriken? Vem tror på allvar att men är tryggare i ett större företag som hanterar sina medel med stor ovarsamhet. Sanningen är att i detta läget är varje enskild individ bara en rad med text på ett papper. Ledningen säger gärna upp 200 personer extra för att vara på säkra sidan. Vad är det för strategi?? Varför låter man inte sourcing-bolagen stå för resurserna så kan Sony/// äga tekniken och idéerna? Tänk att vi får se samma scenario igen för tredje gången. Varför är det ingen som lär sig? Revirpinkeri? Imperiebyggare? Okunskap? Eller alla tre?!

Tryggheten och odjuret.

I pressade situationer skall nu all strategi förbises, uppdrag skall flyttas till asien, människor skall sägas upp och underleverantörer som pressats hårt blir nu åsidosatta. Vart har varumärket Sony/// tagit vägen?? Teknisk fulländade telefoner med nya funktioner och hög kvalitet har förbytts i en lågpresterande lågpristelefon med usel kvalitet som är gjord för de stora marknaderna i asien. Varför ger man sig in på den marknaden?

Tur att världen har iPhone!!

"Livet är som en avloppsledning. Vad du får ut av det beror på vad du stoppar in." - Tom Lehrer

/Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar