lördag 24 oktober 2009

Barbarer till frukost


Höstregnet strilar ner när jag drar upp kragen på jackan och cyklar ner mot konditoriet, idag - lördag morgon. Vi har en helgtradition i familjen - croissanter. Detta fantastiska bakverk. Frasigt och luftigt. Smakrikt och neutralt gott. Jag kan få euforiska smakupplevelser på en lördagsmorgon med en kopp kaffe med skummad mjölk. I de bästa av morgnar har vi oxå nykokt fikonmarmelad och en vällagrad Gruyèreost.
Någon lördag har jag kommit lite sent till bageriet och därför missat croissanterna. Idag var jag iväg kring 8-snåret. Folktomt i butiken. Rakt fram till kassan.
- "Fyra croissanter i en separat påse tack!". Den separata påsen är viktig för att inte krossa bakverken av efterföljande bagels. Nästa påse innehåller bagels, "italienare" och rågbullar.

Nytt pålägg, nybryggt kaffe med skummad mjölk och färskpressad juice. Ljusen fladdrar på köksbordet och frukosten intas i lugn takt till det svaga ljudet av Lottas nyinköpta meditations-CD (ja, vi har Spotify oxå!!!) "Buddha Nature".
Jag börjar alltid med bagel och rågbulle. Gärna med brunost (enda norska uppfinningen av värde) och hallonmarmelad. Underbart! Sparar mitt kaffe med skummad mjölk till croissanten.

Frasig och luftig möter den tungan och gommen. Mmmmmmm. Underbart gott. Doppa lite i fikonmarmelad eller i kaffets skum. Mina ögon sluts. Lördag. Första dagen på höstlovet.

Den härliga atmosfären avbryts abrupt med tre sammanlänkade ljud som låter exakt som när man går ut på ny tunn skare en vinterdag och skaren ger efter för de grova kängorna. En slags krasande oljud. Mina ögon vidöppnas ofrivilligt. Framför och bredvid mig runt bordet ser jag tre av familjemedlemmarna (den minsta tjejen har ej smakat croissanter ännu pga mjölkallergi) sitta med händerna mot croissanterna och armbågarna upp mot taket som om de tänkte göra armhävningar mot bakverket för att se om det håller. Smulor i form av lövtunna flarn flyger över hela bordet. Skadan är skedd! Coissanterna är platta!!! Jag kvider fram ett:
- "Neeeej!! Vad gör ni!!!???"
- "Vi plattar till bullen. Den blir godare då!" säger Vera med ett leende och börjar tugga i sig.
- "Det har mamma lärt oss!", säger Erika och viker den platta livlösa degflärpen dubbel.

Platta till en croissant.... Platta till en croissant.....PLATTA TILL EN CROISSANT!!!
Vem i helvete plattar till en croissant???? Jag är helt stum. Min morgon har krossats som en Mingvas i ett stengolv.

Här har bagarmästare i århundraden experimenterat fram en formula för att uppnå maximal luftighet och frasighet för att tre barbarer skall platta ut mästerverken till att likna dagsgamla skivor av sirapslimpa från Skogaholmsbröd. Fy faen!! Protest!

Imorgon skall jag bara köpa EN croissant. Till MIG!

"Vad vi anser vara sant är antingen sant eller blir sant genom våra erfarenheter." - John Lilly

//Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar