fredag 8 maj 2009

Kräftan tar livet av livet

För tre veckor sedan fick min svärfar Erik en hjärtinfarkt. Idag har han lämnat oss i stor sorg.

Efter intensiva provtagningar under första veckan visade det sig att bakom infarkten dolde sig en kräfta eller cancer som det kallas numera. Denna kräfta som suger livet ur kroppen sakta och säkert var aggressiv och hade ätit sig in i lymfsystemet, blodomloppet och benmärgen. Det finns en lättnad att Erik slapp lida men samtidigt lämnar han ett tomrum efter sig som aldrig kan fyllas upp.

Jag skriver detta som en hyllning till en man som stod för det goda. Om jag skall hitta ett enda ord att beskriva honom är det - rekorderlig! Erik tillhörde den lilla skara människor som har en naturlig pondus, ödmjukhet, goda värderingar och en rättvis och vänlig syn på omvärlden. Många var de stunder då vi trots 40 års åldersskillnad förde intressanta och konstruktiva diskussioner om skilda områden. Erik besatt en otrolig kunskap och var allmänbildad som få. Vi spelade kort på kvällarna i Tjärby med god whisky i glasen. Vi frossade i dina sommarvarma hallon och vi gladdes tillsammans åt dina barnbarns utveckling. Din önskan var att en av dessa telningar en dag skall bli statsminister.

Erik du inspirerade och uppmuntrade mig alltid i mina försök att starta nya entreprenöriella projekt. Du gladdes med mina framgångar och ifrågasatte aldrig misstagen. Vi fann en trygghet i varandras närhet som samtidigt blandades med ömsesidig respekt.

När jag besökte dig i måndags tog du mig i handen, tittade mig i ögonen, hämtade andan och sade "du är så duktig". Detta var de sista orden från dig! Jag skall aldrig glömma detta ögonblick.

Jag kommer för alltid att försöka leva efter dina deviser. Jag kommer alltid att minnas. Erik du lämnar ett stort tomrum efter dig som far, morfar, bror, äkta man, svärfar och vän.

"Agera därför att det är rätt och inte därför att du tycker om det." - Pra Thepkavi

/Din svärson och vän

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar