söndag 31 maj 2009

Idag är det sommar!!

Första juni - 1/6. Årets bästa dag.

Alla har vi väl våra favoritdagar. De flesta skulle nog säga julafton, nyår, midsommar eller födelsedagen. Men för mig är den första dagen på sommaren speciell.

Vi som bor uppe i det karga nordeuropeiska klimatet har lärt oss att uppskatta sommar, sol och bad på ett annat sätt än de som bor längre söderut i europa och i andra varma delar av världen oxå för den delen. Vi liksom lever upp på våren när täckjackan hängs in på vinden och flip-flop skorna kan träs på de kritvita och instängda fötterna som inte sett dagens ljus sedan förra sommaren. Man längtar efter de ljumma sommarkvällarna då rosévinet bildar imma på glasen och vitlöksdoftande scampi ligger på grillen. Man längtar efter de dagar då temperaturen krupit över 25° i havet och man kan ligga i och bada med barnen i flera timmar under en gassande sol. Man längtar efter dagen då barnen börjar sitt sommarlov.

Idag är det den första juni. Början på förväntningarna. Allting ligger framför oss.
Med tanke på tidigare års dåliga väder tror jag som vanligt att vi får varmt och soligt. Våren har varit bra men det är ingen garanti, snarare tvärtom.

Jag minns åren när jag studerade i Lund då tentaperioderna brukade ligga sista veckan i maj. När första juni inföll packade man ihop sina grejor och åkte hem till föräldrarna i Båstad. Förväntningar. Ledighet. Sommarjobb. Fest!
Jag har kvar samma känsla fortfarande. Barnen skall snart sluta skolan. Vi "stänger" huset i Höllviken och parkerar i sommarstugan under 6-8 veckor. Inga måsten. Enkelhet. Fest och glamour under tennisen. Bad och sol med båten på Väderön. Skaldjur och skumpa på stranden i Kattvik. Jordgubbar.

Välkommen sommar! Vi är redo för dig i år igen!!

"Det enda jag har emot den svenska sommaren är att den infaller så sällan!", Okänd.

//H

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar