fredag 15 maj 2009

Kassa ICA-kassar

Igår hade jag lastat min kundvagn full med varor inför veckoslutet. Jag hade valt ut goda ostar, pålägg, oxfilé och fräscha grönsaker - lite extra.
Lång kö till kassan. Det finns 8 kassor på ICA Toppen i Höllviken men det är bara under julhandeln som dessa är fullbemannade. Detta innebär köer på alla tidpunkter då normala människor kan handla.

Väl framme i kassan börjar jag lasta upp mitt varuberg. Kassörskan är en trotjänare i butiken. Jag är en sån som aldrig snackar väder och barnuppfostran med "hon i kassan på ICA" men vi nickar igenkännande mot varann. Jag tror att hon oxå är nöjd med att slippa snacka väder och barnuppfostran med alla. Faen vad tröttsamt det måste vara.

Kön bakom mig växer. Rullbandet till vänster fylls snabbt med varor. Som vanligt kommer de ömtåliga varorna först och sedan skickar kassörskan på alla mjölk- och jospaket som fullständigt krossar varorna längst ner när bandet bara matar och matar.... Alltid samma!
Jag flyger ner mot rullbandet och packar mina varor i hög hastighet med en hand samtidigt som jag drar ICA-kortet med den andra. 1.456 kr! Dyrt men jag har ju fått mycket.

Efter att ha fyllt 5 kassar till bredden ligger det fotfarande varor kvar samtidigt som mitt stora inköp stoppar upp efterföljande kunder. Jag känner suckarna från kön - "å vad han handlat mycket!!"; "kunde han inte valt en annan kassa??"; "..och nu tog kassarna slut för honom oxå....".
Jag byter en snabb blick med kassörskan (som oxå blivit stressad nu) och konstaterar att min volymberäkning var fel. Jag behövde 6 kassar och inte 5. Med svettpärlor i pannan säger jag - "..jag räknade lite fel. Behöver en kasse till.". Leende!
Kassörskan slår på kassaapparaten, lådan åker ut och hon sträcker fram handen och säger - "det blir en och femtio!!". Hon måste skämta!! 11 personer i kö, jag har handlat för 1.500 spänn, vi handlar för 140.000 om året på ICA och jag känner (nåja) kassörskan. Vad har jag gjort för fel...?? Hur faen kan hon ta betalt för den???

Inga mynt i fickan. Jag får rota fram plånboken. Bara en 500-lapp, typiskt. Nu lämnas denna sedel över och växlas. 498,50 tillbaka. Nu har svettpärlorna ökat till 96 när jag bara river ner alla pengarna i fickan och tar emot den extra kassen från personen som är först i kön.

När jag landar i framsätet och stängt bildörren känner jag en djävulsk frustration. Hur faen kunde hon ta betalt för den 6:e kassen när jag handlat för 1.500 kr??? Jävla kommunist!!

Efter 24 djupa yoga-andetag gör jag ett snabbt överslag ger att ICA Toppen säljer 4 kassar i snitt per minut. Toppen har öppet i snitt 10 timmar per dag i 360 dagar per år. En kasse kostar 1.50 kr. Ja just det, här har man en dold kassako. 1.300.000 per år!!! På sista raden!!

Nu fattar jag varför. Men! Hon kunde ju gjort ett undantag för mig som en service - eller?!

"Det är alltid det omöjliga som inträffar." - Franskt ordspråk

/Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar