torsdag 26 november 2009

Barn gör som man gör och som man säger


"Akta dig din jävla snigel!", sa min dotter plötsligt häromdagen när vi var på väg till skolan.
Framför oss låg en bil och drygade sig fram 10 km under gällande hastighet samtidigt som vi var väldigt sena (som vanligt).
"Vad är det du säger???", röt jag till henne. Hakan drogs ihop och hon började snyfta.
"Jamen det brukar du ju säga, pappa.......när nån kör jättelångsamt." Gör JAG???

Vad svarar man på den snytingen?? Samvetet föll ihop som ett korthus och jag ville bara ta henne i famnen och trösta på grund av mitt tanklösa utbrott. Hon gjorde ju bara som jag gör eller rättare sagt - säger som jag säger. Otroligt! Hur många gånger har man inte tjatat om enkla saker som att ta upp kläder från golvet eller gå och slänga clementinskalen som ligger i soffan och möglar. Vem lyssnar då - INGEN! Ibland tror jag nästan att barnen har en inbyggd dövhet mot föräldrarnas röster. Förutom när något fult/spännande skall sägas eller orden GODIS, GLASS och LÄSK uttalas.

Har ni aldrig varit med när man sitter i bilen och barnen för ett öronbedövande väsen, bråkar och skriker. Man försöker göra sin röst hörd för att lugna dem men inget händer. 35 mil senare i samma oväsen sänker man rösten för att säga något till Lotta som barnen INTE skall höra.
Knäpptyst!! På en sekund står sex öron upp som nyutslagna salladsblad. Barnens ögon stirrar stint mot oss. Ingen rör sig och INGET kan nu passera från min mun till Lottas öron UTAN att det har registrerats i barnens minne till 100%. Hur har det blivit såhär?? Och - var skall det sluta?

Jag vet att jag inte är ren som Jesusbarnet och jag kan bli lite rädd att alla mina dåliga sidor appliceras på barnens snövita moral. Svordomar, alkoholförtäring och övriga beteenden som man lagt sig till med kommer alltså ograverat att präntas in i barnen under deras uppväxt...... Huh!

Fick höra en historia från en kollega i veckan att sonens förskolefröken frågat honom vid hämtningen varifrån sonen lärt sig ordet "brunöga".... den du!!! :-D

Nej, framöver gäller det att vakta tungan och skärpa upp beteendet så att man med stolthet kan lämna ifrån sig barnen ut i det Svenska moralsamhället!

Jag kör ut från skolans parkering och en förvirrad kvinna svänger ut mitt framför mig utan att se sig för!
"Jäv.......!". Yoga andning! Det var skolans rektor.... Inga onda ord fälldes och oskuldsfulla leenden utbyttes. Jag är en ny människa!

"Det är lätt att tala men svårt att handla." - Pra Thepkavi

//Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar