fredag 13 november 2009

Bonuspoäng - veckans dumstrut!


Plånboken svämmar över. Stadiumkort, ICA-kort, SAS-kort. Listan kan göras oändlig. Till och med Claes Ohlsson har sina egna kort. Förutom att korten tar stor plats (så att man måste lämna några kort hemma) så hamnar man alltid i situationen att då man behöver sitt lojalitetskort, så ligger det hemma.....

Känner ni igen syndromet? Företag som säljer konsumentprodukter/tjänster MÅSTE tydligen ha sina egna betalkort och lojalitetsprogram. PR-konsulterna och Strålfors tjänar multum på att införa dessa meningslösa poängsystem som i grund och botten lurar konsumenten. Om det finns någon som lyckats utnyttja en bonuspoäng i något befintligt system så hör av er till mig så blir det nog månadens nyhet.
Man blir ju dessutom extra upphetsad när man får dessa "personliga" förtryckta månadsbrev där man kan läsa:
"Hej, Håkan! Vi är glada att du också denna månaden har handlat....... och för detta har du belönats med 100 nya poäng som du kan.....Grattis!!". Kräkvarning!! Att ingen reagerar och byter ut den här skiten!! Det skulle i alla fall spara miljön.

Efter att ha handlat (lojal stamkund) på kortet får man poäng som man sedan kan köpa fler av bolagets produkter för. Tror man... Jag har i 3 års tid försökt hitta något som jag kan nyttja mina Amex-poäng till (har massor). Njet! Helt hopplöst.
I förra veckan hade jag behov av en hyrbil för 4 vuxna med bagage. Bingo. Ringde till Amex (American Express) och konstaterade glatt att det gick utmärkt att hyra bil hos Hertz eller Avis för mina intjänade poäng. Jag fick t o m ett speciellt telefonnummer till respektive hyrbilsbolag som kändes lite VIP-inspirerat för Amex-kunder. Nu kände man sig lite speciell minsann.

Jag talade med Rebecca på Hertz biluthyrning. Trevlig och serviceinriktad förklarade hon att det gick bra att hyra bil med Amex-poäng som betalning. Jag tog tillfället i akt och drog till med en stor snygg SUV (som jag slagit upp på Hertz hemsida) eftersom vi var 4 vuxna MED bagage. Nu var det roliga slut!
"- Jag är ledsen, men Ni kan bara hyra bil ur kategorierna A, B eller C för Era poäng!" sade hon med en sjunkande entusiasm i tonen.
"- A, B eller C??" svarade jag frågande. "- Vad betyder det??"
"- Hmm, ja. Klass A är en Ford KA, klass B är Ford Fiesta och klass C är VW Golf." fick jag till svar.

Ford KA är måttligt större än en brevlåda, Ford Fiesta är en bil för ensamstående kvinnor över 60 och VW Golf är det inget fel på förutom storleken (vilket ju inte skall ha betydelse....) i detta fallet.
"- Men vi behöver en bil i storleken av Volvo V70." klämde jag fram.
"- Ja, det har vi men då kan du inte använda dina Amex-poäng!"........nämen visst. Självklart! Det fanns givetvis en begränsning - dumstrut!! Men vi kan ju hyra 4 st Ford KA istället!!!!!!

Jag var lite för entusiastisk när jag ringde Hertz. Borde förstått att de förbannade poängen inte skulle vara värda något i realiteten. I själva verket har jag ju givetvis redan betalat för alla dessa intjänade poäng och vinnaren är - ja gissa..... inte Håkan i alla fall. Man är grundlurad igen av dessa glättiga broschyrer som visar vältrimmade människor som ligger i solen på en palmbeströdd strand med kritvit sand och "utnyttjar" sina poäng. Bullshit!!

Jag skall bojkotta alla lojalitetskort fr o m med nu! Ge mig 5% rabatt istället!!

"Kunskap utan vishet kan förvränga och lura." - P.M.H. Atwater

//Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar