lördag 2 januari 2010

Den nya gamla idolen

Björn Ranelid. Jag såg honom på TV ikväll i programmet "Stjärnor på slottet". Vilken gigant! Vilken imponerande människa.
Han har alla de kvaliteter som en bildad person bör ha. Vilket språk och vilken stil. Han målade dessutom upp en bild av sitt liv som mobbad och förlöjligad av personer som står långt under honom själv på bildningens stege. Grymt imponerad av hans framträdande. Humor, klang och intellekt genom hela programmet. För mig var Björn Ranelid bara känd till namnet och inte att han skrivit 29 böcker och fått Augustpriset.

Står nu och söker bland hans verk bland alla virtuella bokhandlare jag kan komma på. Måste inhandla lite material som jag kan insupa för att bekräfta min bild av denna gigant, gigant!!

Nu har jag två idoler; Björn Ranelid är den ena. Hoppas att han hittar till min blogg...

"Om du har två bröd, sälj det ena och köp rosor." - Rabindranath Tagore

//Håkan

1 kommentar:

  1. Håkan,

    God fortsättning önskar jag dig och dina förtjusande damer. Blev otroligt glad då jag upptäckte nya inlägg på din blogg. Att du sen ger en strålande och alldeles sann bild av en utav mina stora idoler, Björn Ranelid, är ett extra plus.

    Jag har läst en hel del av hans böcker, går nämligen på jakt efter dem under våra loppisturer. Ser jag någon bakom loppisstånden iklädd Gudrun Sjödén-klädnad så letar jag extra noga i lådorna. Hahaha...Rekomenderar "Kvinnan är första könet" om inte annat kan man njuta av omslaget.

    Tack för senast föressten!

    Kram Katarina Hammar

    SvaraRadera