söndag 15 mars 2009

Yoga - mystik eller välbefinnade?

Belöna dig själv - börja med yoga.

Yoga denna uråldriga träningsform för kropp och själ. Syftet med yoga är att förebygga ohälsa och att sträva efter balans mellan kroppen och själen. Under 5000 år har yoga utvecklats till att omfatta styrka och uthållighet på kroppens alla plan. Den yogiska filosofin bygger på att människan bara kan nå högsta möjliga välbefinnade genom att arbeta med sig själv i nuet på ett flerdimensionellt plan. Perfekt hälsa uppnår man när alla delar , kropp, tanke och själ är balanserade.

Detta fick jag reda på genom min fru. Quercus Robur tänkte jag! Perfekt men ändå lite mystiskt. Hur når man detta fantastiska tillstånd genom att man sitter på en broderad kudde med benen i kors och tummarna i luften i ett kvalmigt rum med rökelse och musik från indiska ensträngade ljudrör?
En nybörjarkurs bokades i gemenskap med frun och därigenom fick vi en gemensam aktivitet - det är ju trevligt bara det.

Första tillfället grusades av sviterna efter mitt jungfru-Vasalopp. Tolv timmar och fyra minuter är inget man skryter om tidsmässigt, men oj vad stolt jag är som genomfört detta mandomsprov. 10000 kalorier försvann snabbare än de gick att konsumera. Nåja, jag är ju inte ensam om denna bravad även om det kändes så i 3-4 dagar.

Yogalektion 2!
Varmt rum, indisk strängmusik och rökelse... Börjar bra.
Dessutom skall alla vara barfota och ha en skummatta. 17 nybörjare varav 9 killar (eller snarare medelålders män i min ålder). Vi börjar med avslappning och därefter instrueras ett tiotal olika rörelser och övningar under en timmes tid. Instruktören är runt 55 år och har själv utfört yoga i 7 år. Grym smidighet och styrka.

Nu inser jag att första intrycket inte var en total bild av sanningen med yoga. Styrkeövningar som får majoriteten av deltagarna att frusta (försök själv att andas lugnt med näsan in och ut när hjärtat slår 172 bpm och svetten rinner i floder...) och flämta medan yogin (ja instruktören kallas faktiskt så) hela tiden på ett lugnt och stillsamt sätt instruerar oss och samtidigt påpekar att detta är ingen tävling utan yogan skall bara utmana en själv.
Mitt enda problem förutom ansträngningen är att fotsvetten tvingar en del rörelser till att likna allt annat än krigaren, duvan, båten och stolen.
Passet avslutas med en meditationsliknande avslappning och man känner nu på riktigt att spänningar faktiskt har släppt både mentalt och kroppsligt.

Mersmak!! Vilken känsla jag hade flera dagar efter detta pass. Obeskrivligt skönt. Bekymmerslöst.
Kan det vara placebo eller bara så att yoga är bra för mig?
Nu har jag längtat i 7 dagar efter nästa pass. Om 1 timme är det dags. Något högre förväntningar har jag dock denna gången. Jag tänkte ta mig igenom denna nybörjarkurs på 5 pass innan jag lägger en rekommendation för eller emot!

Namasté

2 kommentarer:

  1. På din rekommendation gick jag första passet igår. Det var precis som du beskriver det. Tack för tipset! Snart dags för en rekommendation?

    SvaraRadera
  2. Vad kul!!
    Nu blev det 1-1. Du inspirerade mig att börja cykla så jag hoppas att mitt yoga-tips kan ge dig blodad tand.
    /H

    SvaraRadera