onsdag 18 mars 2009

Livets bubblor - prioritera och reflektera



Måndag igen. Livet består av prioriteringar. Mitt i livet med karriär och familj är livet inrutat och man försöker hela tiden pussla ihop dagarna så att man räcker till åt alla. För att lättare kunna skapa balans har jag har identifierat de olika delarna livet består i. "Tidsbubblor", livet består av tre "tidsbubblor":

1. Min egen tid - här bestämmer bara jag om vad som tiden spenderas på
2. Tid för familjen - gemensamma familjebeslut om den gemensamma tiden
3. Tid för arbetet - händelsestyrt!! Skaffa bra medarbetare och delegera!

Om man kan balansera dessa tre bubblor i lika delar så mår man bra i magen. Men....det sker lite för sällan. Oftast händer något på jobbet som man inte kunnat förutse. Barnen blir sjuka, mat skall lagas, kunder har problem och läxor skall läsas. Prioritera om!
Vad är enklast att prioritera bort?? Ja, just det - den egna tiden. "Äsch, jag tränar dubbelt så mycket imorgon - NOT!"
Den enda som blir arg av detta beteende är du själv och efter en tid så byggs en irritation upp och samtidig en likgiltighet. Har ni hört den förut - "Skiter i träningen idag, har ändå inte tränat på så länge. Då gör det ändå ingen nytta samtidigt som jag får träningsvärk!!".

Efter drygt 10 år som förälder tycker jag att jag börjar få ordning på mina prioriteringar. Barnen är visserligen mer självgående nu, men kräver annan typ av uppmärksamhet. För 4 år sedan kände jag att allt bara snurrade på i en takt som var svår att kontrollera. Min egen tid var obefintlig och jobbet krävde för mycket av den tid som låg utanför dagtid. Nu var det dags att byta stil. Man läser ofta om andra personer som på grund av olika olyckor eller sjukdomar tvingas ändra stil. Jag kände att jag inte ville ha någon sådan trigger. Lätt överviktig, otränad, ständigt trött, informationsöverflöd, alltid tillgänglig för andra..... Listan kan göras lång. Dags att påbörja en förändring. Jag gjorde en liten anteckning på allt som skapade oordning och stress.

- Stängde av mobilen hemma (i alla fall ljudet....)
- Köpte en crosstrainer (steg 1) började succesivt att träna när det passade mig (steg 2)
- Nyttigare mathållning, håll igen på portionerna - sluta att äta upp barnens mat som blivit över!
- Dra ner "jobba hemma" - jobba på jobbet, var hemme när du är hemma
- Ägnat för lite tid med barnen
- ...

Ser ju busenkelt ut!!! Svårt att göra.

Min metod var att börja med små, små steg varje månad. Börja veckan med att boka in din EGEN tid. I samråd med hustrun planerade vi in träningspass varje vecka och vi peppade varann att komma ut och träna. Vi gick igenom våra kalendrar varje söndag samtidigt som vi veckoplanerade maten (underlättar inköp och förhindrar skräpmat i panik). Har man bara fått en rejäl dos egen tid är det mycket lättare att ge tillbaka till andra.

Efter ett tag var förändringen stor. Kilona rasade inte av mig direkt, men förändringen blev bestående. Humöret blev stabilare och tröttheten började försvinna. Idag känner jag att jag kan planera min tid för jobb, familj och träning utan att ha dåligt samvete för något. Midjan har krympt med 8 tum. Jag har börjat med yoga tillsammans med hustrun och mitt stora intresse just nu är att cykla (landsväg och MTB).

Sitter just nu på mitt favoritcafé i Malmö och skriver detta i lugn och ro. Ingen telefon som ringer onödiga samtal, ingen stress utan bara en stund över att reflektera över dagen, veckan och den kommande sommaren.

Utan en bra livskamrat, älskade barn och goda kollegor blir det svårare.
Jag är lycklig för att jag har alla dessa tre!

Se upp i Sälen 16/8. Cykelvasan är bokad!

/H

1 kommentar:

  1. Det är rätt Håkan, verkar som att pusselbitarna faller på plats. Det var ett tag sedan. Kommer man att känna igen dig? 8 tum! Var?

    SvaraRadera