lördag 14 mars 2009

Quercus Robur!

Välkommen till min blogg.
Jag kallar bloggen Quercus Robur som betyder Ek på latin. Quercus Robur handlar om att ta fram kvaliteten, det hållbara och det värdefulla i livet och samtidigt njuta av stunden. Enligt min mening bygger livets goda på tre olika fundament:

Fåfänga - att söka efter livets njutningar i olika former
Passion - att efter olika krirerier välja ut enstaka produkter ur fåfängans portfölj
Njutning - att konsumera dessa utvalda produkter, konsumera din passion

Låter det flummigt? På sin plats med ett exempel.

Fåfänga - Jag har precis upptäckt dykning och havens underbara värld. Min strävan efter nya upplevelser och nya miljöer har fått mig att övervinna min rädsla för undervattensupplevelser.

Passion - Om jag nu skall utföra dykning på ett njutfullt sätt startar mitt sökande efter den (för mig) bästa utrustningen och de bästa dykvattnen klotet har att erbjuda. Jag läser med frenesi alla prylkataloger. Värderar material och priser. Söker på nätet och i butiker. Lyssnar med alla de som "vet"! Jag gör ett val av resmål och utrustning!!

Njutning - dykning med egen instruktör i Mexico och Maldiverna.

Svårt att få känslan?? Nytt exempel:

Fåfänga - Rött vin!! Ett ganska generellt begrepp. Ett underbart område att utforska.

Passion - Två veckors semester i Toscana. Vilken miljö! Otaliga vingårdar. Vinodlare som i generationer vårdat sina arv i form av metoder och rankor. Hantverk. Småskalighet. Det pirrar i magen när jag på egen hand får gå ner i den lilla stenlagda vinkällaren och plocka ut vilka flaskor som jag själv önskar. Bonden dammar av flaskan och förser den med etikett och folie framför mina ögon. €19. Jag bara måste köpa 3 till så att jag kan dela med mig av detta magiska ögonblick till våra vänner. €57 till.

Njutning - November. Omsorgsfullt lagad mat. Goda vänner. Det toscanska vinet i en karaff från Sassicaia (denna kräver en egen berättelse...) nydiskade vinglas från Riedel. Doft, smak, upplevelse. För en sekund är man tillbaka i Italien. I vinprovarrummet på vingården. Svårslaget.

Jag har börjat utveckla mitt liv att i varje medvetet val ta tillvara dessa tre deviser. Man höjer kvaliteten i livet om man ger varje upplevelse lite omsorg och tid innan urvalet görs.

Välj ut något vill ha eller göra!
Sök efter det som du anser vara det bästa (i förhållande till pris och tillgänglighet).
Konsumera vid ett egenvalt tillfälle. NJUT!

Om du tycker om olivolja - köp den lilla dyra flaskan Orcetto från Grappolini nästa gång du handlar på ICA. Droppa några droppar ovanpå din nylagade pasta. Jag garanterar att du kommer att upptäcka att din gamal olivolja nog borde sluta att säljas under namnet olivolja.

Välkommen till mig blogg om livet!
//Håkan

1 kommentar:

  1. Många bra tips Håkan! Det låter härligt med att dyka. Blivande krönikör i lokala tidningen? Go with the flow!

    SvaraRadera