tisdag 9 mars 2010

Samhällets fiende

"Härmed informeras du om att en åklagare inlett en förundersökning mot dig där du är misstänkt för grovt skattebrott. I samband med förundersökningen kallas du till förhör på Ekobrottsmyndigheten den 10 oktober kl. 10.00. Du har rätt att utse en allmän försvarare inom 10 dagar."

Hjärtat stannar! Jag läser igen. Samma text. Kan inte svälja. Det måste vara nåt fel. Kollar adressen. Jodå, det står mitt namn. Pulsen rusar. Va faen är detta?? Slår numret till handläggaren - Birgitta Damstedt.
-"Ekobrottsmyndigheten har telefontid....". Slänger på luren. Fredag, 17.22.
Jag måste ut och ha luft. Glömmer skorna. Shit, regnat. Har slagit numret till min advokat Mats i panik. Hans svarar:
-" Tjeeena Håkan, vi har världens drag!!! Är på konferens med alla byråns partners och nu är vi i baren på....."
-"Helvete Mats!!! Jag har fått ett fullständigt jävla psyko-brev från Skatte-jävla-verket!!"
-"Va sa du, Skatte...vadå?"
-"Skatteverket! De misstänker mig för GROVT skattebrott!!"

Jag står på mitt arbetsrum med brevet i handen. Lotta kommer in.
-"Vad du ser slagen ut." säger hon med en len ton.
Jag sträcker fram brevet. Hon läser. Blicken flyger upp och möter mina ögon. Hårt.
-"Vad har du gjort??" väser hon tyst. -"Vad faen har du gjort??"
-"Inget..." säger jag tyst. Hon sätter sig ner och läser igen. Hon tittar återigen på mig.
-"Vad händer nu....?". Jag ser på henne att hon tänker - Vad har du gjort som inte jag vet.

Slår frenetiskt på Wikipedia.
Grovt skattebrott. Blir man fälld, är det 2-6 års fängelse. Fängelse. FÄNGELSE!!! Smaka på det ordet. Vad har jag gjort?? Ingen man kan ringa. Inga besked. Fredag kväll. Fye faen. Kramp i magen. Kan knappt andas...

Under 4 månader har jag nu blivit kölhalad och våldtagen av svenska myndigheter. Förhörd av EKO-brottsmyndigheten två gånger. Misstänkliggjord i dagspressen. Ifrågasatt av kollegor och vänner. Mått jävligt dåligt!!
Första 6 veckorna hade jag inget annat i tanken. Inget annat. Vaknade jag mitt i natten kom det in i tanken direkt. Grovt skattebrott! Fängelse!! Helt overkligt.

Mitt så kallade brott var att jag följt lagen, men där Skatteverket har en genomlysningsrätt att tolka mitt agerande som brottsligt eftersom jag utnyttjat den lagstiftning som finns. Svårt att förstå? Ja, det är omöjligt att förstå avsikten.
Felet ligger i en svag/dålig lagstiftning. Jag har inte brutit några regler. Dessutom har jag spenderat hundratusentals kronor på jurister och rådgivare för att komma fram till de lösningar som nu kallas brott.

Jag har en liknelse som på ett bra sätt visar min situation:
Jag köper en Ferrari och kör på en väg där man bara får köra i 50 km/tim. Jag kör i 50 km/tim.
En polis stoppar mig och körningen leder till åtal. Inte för att jag körde för fort utan för att - man inte köper en Ferrari för att köra i 50 km/tim. Avsikten var att du ville köra fortare!!

Det är det brottet jag anklagas för - Skattemyndigheten anser att jag avsåg att göra något annat än det jag gjort. Det uppsåtliga "brottet" har en utredare på EBM (Ekobrottsmyndigheten) nu slagit fast. Det jag har gjort är inte fel, MEN det som jag avsåg att göra är brottsligt....... Har ni hört så jävla sjukt.

Det var som en dålig film att sitta i förhör. Bandspelare. Utfrågning. Antydningar.
Min "file" var tre dubbelryggade pärmar. De hade allt material om mig de senaste 8 åren. Tankarna går till Kafka. Overkligt. Märkligt nog hade Birgitta "Jävla" Damstedt, trots sina tre pärmar, grymt dålig koll. Hon bar Odd Molly-kläder vid varje möte. Bra betalt på det där stället.....

Nyss hemkommen från sportlovet låg ett mail i min inbox. "Goda nyheter". Det var från min brottmålsadvokat. Ta det ordet i munnen igen. Brottsmålsadvokat!

"Åklagaren väljer att lägga ner förundersökningen mot dig pga att inga felaktigheter begåtts eller oegentligheter kunnat påvisas."

Nu har det gått ett tag. Varit väldigt låg i sinnet. Kan detta verkligen hända i Sverige? Inte känt någon glädje i skrivandet, eller i något annat heller för den delen.

Ibland faller stenar tyngre än vanligt!

"Det är inte sanningen som gör människan stor utan människan som gör sanningen stor." - Konfucius

//Håkan

2 kommentarer:

  1. Så trött man blir! Och, jävligt förbannad!

    Glad att du skriver igen ;)

    Katarina Hammar

    SvaraRadera
  2. Overkligt sjuk myndighet som bara kan påstå någon gjort ett brott sen upp till personen i fråga att bevisa att hen inte gjort något.. Bara i sinnessjuka Sverige..

    SvaraRadera